5 tips om jouw website design SEO-vriendelijk te maken


Je website design SEO-vriendelijk maken. De meeste mensen die aan zoekmachine optimalisatie (SEO) denken, denken aan het gebruiken van woorden.

Zoekmachines houden van relevante, trefwoord-rijke content, en de zoekmachines belonen die websites die dat hebben met betere paginarangschikking.

Maar zoekmachines scannen niet alleen naar woorden, ze beoordelen ook jouw website ontwerp.

De meeste mensen denken dat de lay-out van hun website, geen effect heeft op de manier hoe de zoekmachine hun website beoordeeld.

Daar gaat het fout, je lay-out heeft wel degelijk invloed op de SEO. Hier onder geef ik 5 tips wat je wel of niet moet doen om te zorgen dat je beter gevonden wordt in de zoekmachines.

Stacks Image 169196

1. Overbelast de pagina niet met afbeeldingen

We weten nu allemaal dat content koning is. Inhoud die wordt ondersteund door aantrekkelijke, overtuigende visuele elementen is nog beter.

Maar je kunt het overdrijven. Als je voornamelijk met beeldmateriaal je verhaal vertelt, zullen de zoekmachines jouw site lezen als inhoudsloos en dat is een slechte zaak.

Als je veel video's en infographics gebruikt, kun je ze ondersteunen met samenvattingen, transcripties of verwante inhoud om die pagina te versterken.

Op die manier weten de zoekmachines waar de pagina over gaat, wanneer ze je site scannen. En vergeet niet om je afbeeldingen die je gebruikt te optimaliseren door alt-tags te gebruiken.

2. Heading tags helpen SEO

Inhoud doorbreken met headings (zoals we hierboven doen), is om meer dan één reden een slim idee.

Het maakt je website niet alleen scanbaar en gemakkelijk te lezen, het kan ook je SEO verbeteren - als je de headings op de juiste manier gebruikt.

Zoekmachines beoordelen ze op nummer (H1 is het belangrijkst), en hoe meer trefwoorden je erin kunt krijgen, hoe beter.

Kijk hoe ik de term 'SEO' in bijna al de rubrieken heb geplaatst? Dat is niet bij toeval.

3. Mobielvriendelijk betekent SEO-vriendelijk

Zoekmachines beoordelen mobiel vriendelijke sites beter, en terecht.

Een meerderheid van gebruikers zoekt op mobiele apparaten, dus is het logisch dat ze websites verkiezen die een betere mobiele ervaring bieden.

Je kunt een mobiele versie van jouw website maken om te laden op smartphones en tablets, maar het gebruik van responsieve ontwerp-lay-outs die zich aanpassen aan elk apparaat, is beter voor de SEO.

Er is maar één codeversie voor zoekmachines om te crawlen, zodat responsieve sites sneller worden geïndexeerd.

Bovendien hebben zoekmachines een hekel aan dubbele content.

Dus als je een desktop- en een mobiele versie hebt, heb je waarschijnlijk dezelfde pagina's voor beide en dus dubbele content.

4. HTML5 zit vol met SEO-helpers

HTML5 is de nieuwste versie van de opmaaktaal en heeft enkele implicaties voor SEO.

Nieuwe elementen - semantische elementen genoemd - bieden een uitleg van wat er in een gedeelte van een webpagina staat, waardoor het voor zoekmachines eenvoudiger wordt om te begrijpen wat er op pagina's staat.

Voorbeelden van deze elementen zijn artikel, nav, samenvatting enz. HTML5 versnelt ook de laadtijden, wat belangrijk is voor zoekresultaten.

Als jouw website is geschreven in een oudere versie van HTML, is een upgrade de moeite waard.

5. Een geweldige gebruikerservaring (UX) betekent geweldige SEO

Zoekmachines nemen het bouncepercentage mee voor de rankings. Als gebruikers een slechte ervaring hebben wanneer ze jouw site bezoeken, blijven ze niet.

Door gebruikers een aantrekkelijke, gebruiksvriendelijke website met duidelijke instructies te geven, kunnen bezoekers op verrassende wijze contact houden met je website.

Je wordt niet alleen beloond met meer websiteverkeer en -conversies, maar je zult waarschijnlijk ook beter worden gevonden.

Hier zijn een paar website-elementen die voor een goede UX zorgen:

  • Intuïtieve navigatie: maak het bezoekers gemakkelijk om op je website te browsen. Maak navigatiemenu's prominent en gebruik duidelijke, beschrijvende labels. Geef gebruikers altijd een volgende pagina om naartoe te gaan.
  • Eenvoud: Houd het ontwerp eenvoudig. Wees niet bang voor witruimte. Gebruik visuele elementen die jouw conversiedoelen ondersteunen, in plaats van die hen afleiden.
  • Minimale barrières: vraag niet te veel van jouw websitebezoekers. Hen vragen om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, gelijk als men voor het eerst je website terechtkomen, is slechte UX - die bezoekers weten nog niet wie je bent. Als jouw website formulieren heeft, vraag dan alleen om de nodige informatie is.
  • Maak inhoud scanbaar: gebruikers scannen meer dan ze lezen, vooral wanneer ze voor het eerst op een webpagina terechtkomen. Door inhoud in kleinere secties te splitsen met beschrijvende headers, is het gemakkelijker om op te nemen.

Conclusie: Focus je op de kwaliteit van je content

Het gaat zoekmachines uiteindelijk om de kwaliteit van de content.
Hoe jouw website eruitziet en de kwaliteit van de ervaring die deze biedt, zijn belangrijke factoren van de zoekresultaten, direct of indirect. Goed ontwerp in combinatie met goede content zorgen voor geweldige SEO en dat je uiteindelijk gevonden wordt door potentiële klanten.

En wat denk je, ga jij met deze tips aan de slag? Of heb jij andere tips, laat het ons weten.

Doe waar jij goed in bent, ik ondersteun je

Met strategie, design, marketing en content creatie.