Waarom heb ik een logo nodig voor mijn bedrijf, vraag je je misschien af.
Maar wat is een logo? Een logo is een combinatie van tekst en beeld die twee doelen dient. Het vertelt mensen de naam van je bedrijf en het creëert een visueel symbool dat jouw bedrijf vertegenwoordigt.
Een logo voor jouw bedrijf is belangrijk omdat jij je met dit logo onderscheid van je concurrenten en je (potentiële) klanten je herkennen en onthouden.
Vaak is je logo, naast je website, het eerste wat men van je bedrijf ziet. Eerlijk gezegd, als ik een logo zie dat niet lekker oogt of in elkaar zit, dan zoek ik dit bedrijf online ook niet op. Het eerste wat namelijk bij mij opkomt is dat waarschijnlijk de rest van het bedrijf mij ook niet zal bevallen. Onbewust en bewust doe ik dit en met mij vele anderen mensen.
Sommige logo's hebben een krachtige symbolische associatie die is verbonden met het geheugen van mensen. Denk aan het swoosh teken van Nike, of de gouden bogen van McDonald's zijn bijvoorbeeld zo bekend dat ze niet langer de tekst 'McDonalds' nodig hebben om te herkennen dat dat symbool staat voor McDonald’s.
Foto door Niver Vega.
Het hebben van een professioneel ogend, goed ontworpen logo geeft vertrouwen. Potentiële klanten doen vaker zaken met jou als je een goed ontworpen logo hebt. Als jouw logo eruitziet alsof het is ontworpen in Microsoft Word, zullen mensen zich afvragen of je wel in staat bent om belangrijke zaken of diensten te leveren.
Voordat je deze vraag kunt beantwoorden, zou jij jezelf de vraag moeten stellen; waarmee onderscheid ik mijzelf ten opzichte van mijn concurrenten?
Je wilt eerst weten wat jouw bedrijf geweldig, speciaal en uniek maakt. Misschien ben je bang dat jij niets hebt dat jou uniek maakt. Maar dat ben jij wel!
Nu hoor ik je denken. Je bent een van de tien koffie zaken in je stad. Je weet hoe je een goede kop koffie zet. MAAR, de manier waarop je zaken doet, is anders dan die van anderen. De systemen die je gebruikt, hoe je met klanten praat, jouw kennis over koffie, etc. is uniek. Dus vind uit wat er speciaal is aan jouw bedrijf.
En als je vastloopt en denkt echt niets te vinden wat jou uniek maakt, vraag jezelf dan af; wat zouden mensen zeggen die jou goed kennen?
Wat jouw voordeel ook is, je kunt deze nu benadrukken in je merkidentiteit en je strategie waar je logo onderdeel van is.
Foto door Ryan Plomp.
Wanneer grote wereldwijde merken een logo krijgen, hebben ze vaak een style guide. Dit is een document met tientallen pagina's waarin ze zaken behandelen als:
Hoewel deze grootte documentatie overkill is voor de meeste logo's van kleine bedrijven, begrijpen deze grote merken dat als ze niet consistent zijn in de manier waarop hun logo in verschillende situaties wordt weergegeven, dit schadelijk kan zijn voor het vertrouwen. Wees dus echt consistent met hoe jij je logo gebruikt.
Denk aan de verschillende situaties waarin jouw logo gebruikt gaat worden. Het kan getoond worden op mobiele apparaten, schermen, visitekaartjes, briefpapier, banners, voertuigen, winkelborden, productverpakkingen, stickers, posters, krantenadvertenties om er maar een paar te noemen.
Logo's met kleurverloop, veel fijne details, veel verschillende kleuren of gebruik maakt van fotografische elementen, hebben in deze verschillende situaties een veel grotere kans dat ze er heel anders uitzien, omdat velen van hen een compleet andere printtechnologie gebruiken en het moeilijk maakt om de kleuren precies te matchen.
Dit is de reden waarom de sterkste merken ter wereld zich gewoonlijk aan een eenvoudig palet van minder dan 3 hoofdkleuren houden. Ze gebruiken ook effen kleuren in plaats van verlopen.
Hoewel het enkele decennia kan duren voordat je de volgende Coca Cola of McDonalds wordt, is het een goed idee om iets gedenkwaardigs te hebben in je logo. Sommige bedrijven doen dit door een lettertype te gebruiken dat opvalt.
Andere bedrijven doen dit door naast het tekstgedeelte van het logo een geïllustreerd pictogram toe te voegen. Een handig aspect van het hebben van een pictogram is dat je het pictogram ook in sommige situaties zelf zonder de tekst kunt gebruiken.
Ik heb dit ook toegepast in het logo van zes&zeventig. Het '&' teken, ik heb de cijfers 7 en 6 in elkaar heb geschoven en als een ampersand teken gebruikt en staat voor 'verbinding'.
En dat is wat ik doe met mijn bedrijf zes&zeventig. Dit element komt in de website terug als 'favicon' in de browser. Kijk maar eens goed naar het tabblad van je internetbrowser.
Als je een minimalistisch logo wilt, is het gebruik van een modern uitziend lettertype met een vleugje accentkleur een goede optie.
De beste manier om een logo te krijgen, is om het professioneel te laten ontwerpen. Hoewel er goedkope online logo-ontwerpdiensten zijn, is mijn ervaring dat je het beste geholpen wordt, en je de meeste service krijgt én verdient, door een klein lokaal grafische ontwerpbureau of drukkerij in te huren.
Die € 10 logo-ontwerp diensten hebben geen interesse in jouw bedrijf of jouw missie. Ze hebben ook geen interesse in het succes van je bedrijf. Hoewel een prijskaartje van € 10 misschien fantastisch klinkt, is jouw succes veel belangrijker.
Door voor een kleine freelance grafisch ontwerper of drukkerij te gaan met een interne designer, zul je geen duizenden euro's betalen die je misschien bij een reclamebureau of een groot designbureau wel zou betalen. Toch krijg je een kwaliteitslogo met persoonlijke service.
Deze kleine ontwerpbureau's zijn ook gespecialiseerd in het ontwerpen van visitekaartjes en drukwerk, zodat je vaak een goede deal kunt krijgen door ze jouw visitekaartjes, briefpapier en logo in één keer te laten ontwerpen. Dit helpt je ook om de merkconsistentie te behouden.
Ben jij een ondernemer die een logo, huisstijl of website nodig heeft? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van zes&zeventig en ontvang direct leuke deals waarmee jij je kosten van jouw bedrijf laag houdt.
zes&zeventig zorgt dat jouw website gevonden wordt met de juiste online marketing en zoekmachine optimalisatie.
Schoenmakerstraat 6, Alkmaar
06 48 38 92 27