Vanaf 2008, toen de crisis begon tot op het hoogtepunt in 2013, zag ik veel bedrijven om mij heen en uit mijn portfolio failliet gaan. De ondernemers die ik op dat moment begeleidde waren voornamelijk horeca. Ik ben met hen om de tafel gaan zitten en samen hebben we gekeken waarbij ik hen zou kunnen helpen. Hieruit kwam naar voren dat men in de horeca weinig tot geen tijd heeft om een goede marketingstrategie op te zetten en uit te voeren. Daarbij weet men niet goed hoe in contact te komen en te blijven met de consumenten.
Er wordt door ondernemers veel tijd gestoken in het runnen van het bedrijf en voor goede marketing blijft er weinig tijd over. En daarbij welke vorm van marketing het beste past bij het bedrijf. De vraag is overal het zelfde: Hoe bereik ik de consument en hoe houd ik hun aandacht vast?
Mijn voorstel hierop was om samen te gaan werken. Niet allemaal je eigen marketing doen, maar gezamenlijk. Het doel is immers het zelfde en die kan behaald worden d.m.v. een online platform. Om het op die manier te doen bespaart geld, leden betalen een lidmaatschap en omdat we elkaars netwerk gebruiken bereik je gelijk een hoop consumenten die interesse hebben in eten, drinken en koken.
Dat online platform is Smaakvol NH geworden. Daar worden de persoonlijke, unieke verhalen vertelt van de food en horeca-ondernemers in Noord-Holland. Door content marketing, toe te passen weet de consument het online platform te vinden. Naast de unieke verhalen van de ondernemers, presenteren o.a. chef-koks hun gerechten en nemen zij de consument stap voor stap mee door de gerechten. Daarnaast maakt de consument kennis met de leukste evenementen op het gebied van eten, drinken en koken door middel van de smaakvol agenda.
Door het vertellen van jouw eigen verhaal, leren mensen, de consument in dit geval, jou kennen. Met deze manier van content marketing bereik je veel mensen en is de kans groot dat je bekend zult worden bij het grote publiek. Daarom richt Smaakvol NH zich op het vertellen van deze authentieke via verschillende kanalen. Niet alleen van ondernemers of chef-koks maar ook wordt er een kijkje genomen in de keuken bij de bewoners van Noord-Holland.
Dat persoonlijke heb ik als leidraad genomen bij het ontwerpen van het logo. Dat zie je terug in het lettertype, Smaakvol Noord-Holland is handgeschreven.
Uit onderzoek is gebleken dat 70% vrouw is en 30% man. Daarom is er gekozen voor een stoer kleurgebruik, dat zowel mannen als vrouwen aanspreekt.
Lezers van de nieuwsbrief van Smaakvol NH, die twee keer per maand verstuurd wordt, lieten weten dat ze deze erg op prijs stellen en of ze nog meer informatie zouden kunnen ontvangen over eten, drinken en koken in Noord-Holland.
Doordat de grootste doelgroep (vrouwen 30-45 met kinderen) in de gesprekken die we hadden, aangaven, behoefte hebben aan iets tastbaars, als in een magazine of krant. Zo is de foodkrant SMKVLNH ontstaan. De klinkers zijn uit het woord Smaakvol Noord-Holland gehaald en vormen de naam. De krant verschijnt 2 keer per jaar in een zomer en winter editie.
De reacties over het platform Smaakvolnh.nl en de foodkrant SMKVLNH zijn enthousiast en we kunnen zeggen dat Smaakvolnh.nl een platform is dat nog vele jaren food en horeca-ondernemers zal helpen met de marketing en de consument op de hoogte houdt met unieke verhalen uit Noord-Holland.
zes&zeventig zorgt dat jouw website gevonden wordt met de juiste online marketing en zoekmachine optimalisatie.
Schoenmakerstraat 6, Alkmaar
06 48 38 92 27